Recensie | Esther Gerritsen — Broer (2016)

Het Boekenweekgeschenk, de novelle Broer (2016) van Esther Gerritsen is een mooi cadeau. Het verhaal gaat over Olivia: echtgenote, moeder van twee zoons (zestien en veertien jaar) en financieel directeur van een bedrijf dat in zwaar weer verkeert. Ze heeft een druk leven. En o ja, ze heeft ook nog een broer, Marcus. Maar daarmee heeft ze nauwelijks contact; hij gaat z’n eigen gang. Totdat hij – zo opent het verhaal – haar belt met de emotionele mededeling dat zijn been misschien geamputeerd moet worden. Plotseling wordt Olivia overmand door verdriet. En dat terwijl ze doorgaans nogal koeltjes reageert, sterker nog: ze is de afstandelijkheid zelve. Hoe kan het dat ze nu ineens zo geraakt is?

Broer540

Het been moet eraf en Olivia doet alles om haar broer te ondersteunen. Zelfs ten koste van haar gezin en haar carrière. Ze is er heilig van overtuigd dat juist zíj als reddende engel moet optreden. Gerritsen laat op verbluffende wijze zien hoe Olivia daarbij aan zichzelf voorbij gaat. Ontluisterend is de passage waarin ze haar man en kinderen over haar hoort praten: ze scheppen een heel ander beeld van haar dan Olivia van zichzelf voor ogen heeft.

Familieverhoudingen die op scherp komen te staan vanwege ziekte of ongeluk: dat motief komt in het werk van Gerritsen wel vaker voor (bijvoorbeeld in Dorst (2012) en in Roxy (2014)). Daarbij gaat ze heel erg in het hoofd van haar personages zitten en laat ze zien hoe je de werkelijkheid kleurt met je eigen gedachten. Dit gebeurt ook in Broer: Olivia dénkt vooral dat Marcus vooral haar nodig heeft. Dit gebrek aan zelfkennis is in zekere zin leerzaam. Ik wil niet verklappen hoe het verhaal afloopt, maar laat ik zeggen dat ik dit slot niet had verwacht. Maar ach, voor Olivia hoop ik dat het waar is.

Wat ik zo fijn vind aan het proza van Gerritsen zijn de uitstekende dialogen. Ze zijn echt uit het leven gegrepen en zorgen vaak voor geestige scènes. Herkenning en de mogelijkheid je te identificeren met de personages maakt haar werk bij mij geliefd. Ik hoop dat door dit Boekenweekgeschenk vele lezers haar werk zullen ontdekken.

Broer wordt tijdens de Boekenweek zo’n 600.000 keer cadeau gedaan. Je krijgt het van je boekhandelaar wanneer je voor € 12,50 aan Nederlandstalige boeken besteed. Op zondag 20 maart kun je trouwens met het geschenk gratis reizen met de trein (meer informatie daarover vind je hier). Kijk en luister hieronder hoe Esther Gerritsen de eerste pagina’s van Broer voorleest:

Ga naar de boekhandel en zorg dat je het Boekenweekgeschenk te pakken krijgt! De Boekenweek duurt nog tot en met zondag 20 maart.